Forrás: www.foxmovies.com |
A legjobb film
A mintegy három órás mű a XIX. század elejei Észak-Amerikába
kalauzol minket, fenyőerdők és havas tájak közé. A monumentális környezetet egy
egyébként nem túl acélos történet szövi át. Hősünk Hugh Glass (Leonardo
DiCaprio) „barátaival” és fiúgyermekével prémvadászik, miközben rájuk támadnak
az őslakos indiánok. Menekülőre kell fogniuk, ám Glass-t egy grizzly súlyosan
megsebesíti. Az élet-halál peremén táncoló fővadász kálváriáját követhetjük
ezután nyomon. Azt gondolnánk, hogy egy
ilyen kurta sztorival lehetetlen izgalmas filmet csinálni. Iñárritunak
sikerült. Annak ellenére, hogy végig sejthető, hogy a jó győz, 150 percig
pattanásig feszülnek az ember idegei és oda van láncolva a székbe. Mikor már épp
eljönne a pillanat, hogy a néző arra gondoljon, elég a túrázásból; egy olyan
sokkoló kép vagy esemény következik, ami újra leköt. A rendező elképesztően
élethűen, naturálisan és sokkolóan mutatja be a „vademberek” életét és egy
sebesült kínszenvedését. Teszi ezt úgy, hogy eközben nem kevés erkölcsi, akár bárki
életében felbukkanó kérdést boncolgat. Talán épp ez, ami miatt például eltérően
pl. egy Tarantino filmtől, végig olyan érzésünk van, hogy ha ugyan nem is
vadonban, de ilyen helyzetek velünk is megtörténhetnek. Vajon mit tennénk meg a
túlélésért? Minket éltetne-e a bosszú? Mit vagy kit áldoznánk fel saját
életünkért? A Visszatérő lehengerlő alkotás, egészen egyedülálló hangulatával,
képi világával, karaktereivel, kérdéseivel, méltán vívva ezzel ki a filmakadémia figyelmét.
A legjobb férfi főszereplő
Jokeri a mosolyom, amikor
arra gondolok, hogy február 29-én hajnalban, kimondják majd, hogy „the Oscar
goes to Leonardo DiCaprio for the Revenant”. Egyfelől jár neki, de nem ezért a
moziért. Ha a szívünk mélyére nézünk ez a film nem tőle, de legalábbis nem csak
tőle jó. A karaktere viszont vitathatatlanul Oscarért kiált. Megsebesült hős,
elvesztve családját, bolyong a tajgán, vérbosszút kiáltva. Mindeközben hozzávetőlegesen
tizenöt sora van. Viszont talán épp attól megérdemelten várományos, hogy arckifejezéseivel,
mozdulataival, szó nélkül, teljesen átadja a túlélőtúra mélységeit és magasságait.
Viszont ha végigpörgetem magamban, hogy hogyan tartott monológot Ősármossága egy
koponyával a kezében Calvin Candie-ként (Django elszabadul, rend. Quentin
Tarantino, 2012.), vagy hogyan harcolt a valóság és a képzelet között Teddy
Daniels-ként (Viharsziget, rend. Martin Scorsese, 2010.) bizony kétségek
merülhetnek fel. Hiányérzetünk lehet azért is, mert kimondva kimondatlan,
Martin Scorsese tette naggyá ezt a fiút, kiemelve őt a Titanic körül úszó jeges
giccstengerből, most mégse az ő filmje okán jelölik legnagyobb eséllyel az
aranyszoborra. Sors fintora viszont, hogy újra meggyűlt a baja a hideggel
hősünknek, ám ezúttal minden bizonnyal szobrot érnek majd a mínuszok.
A legjobb férfi mellékszereplő
DiCapriot nem csak Iñárritu, hanem Tom Hardy is
naggyá teszi. Az általa megformált John Fitzgerald minden, ami az Erkölcsi Jót
megtestesítő DiCaprio nem. Önző, rosszindulatú, érzéketlen, mondhatni a Rossz. Minthogy hős sincs ellenség nélkül, itt is kiegészíti a két karakter
egymást. Tom Hardyra először az Eredetben figyeltem fel (Eames, rend. Christopher
Nolan, 2010.), ezt követte a Legenda (Donald/Reggie Kray, rend. Brian
Helgeland, 2015.). Említett mozikban sem lehettek kétségeink színészi
tehetségei felől, most azonban a puszta jelenléte a vásznon megfagyasztja körülöttünk
az egyébként sem meleg levegőt. Fura ezt kimondani egy ilyen karakternél, de
lubickol a szerepben. Azokban a snittekben, mikor DiCaprioval ketten játszanak
(pl. farkasszem-jelenet) már a szemöldöke mozdításából süt róla a gonoszság. Legalább
annyira megérdemli a díjat (félve mondom: ha nem jobban), mint Leo.
A legjobb rendező
Iñárritu érdemeit fentiek után nem hiszem,
hogy ragozni szükséges. Pláne azoknak nem, akik a Visszatérő mellett látták a
21 grammot (2003.) és a Birdmant (2014.) is. Utóbbi miatt egy picit aggódom,
hisz az Oscar-dupla oly keveseknek sikerült egymás utáni évben (hirtelen Tom
Hanks legendás Forrest Gumpja (rend. Robert Zemeckis, 1994.) és Philadelphiája (rend.
Jonathan Demme, 1993.) ugrik csak be). A mostani szobrot viszont nehezen lehet
elvitatni emberünktől. Amihez ő hozzáér, az bizony arannyá változik. Aki 150
percben bizonyítottan nem történettel, hanem hangulattal és ritmussal köti le
nézők millióit az újabb és újabb díjakat érdemel.
A legjobb látvány, a legjobb fényképezés
Ha valami bombabiztos, akkor a Visszatérő
látványért és fényképezésért járó díja. Nyilvánvaló, hogy ez a film greenboxot
nem látott, a várt eredmény pedig nem marad el. A részletesen kivitelezett medveharc
például kvázi 3D hatásban elevenedik meg előttünk. Leo kálváriája egészen
közelről (sokszor a privát szféránkon belülre kerül), s távolról (lenyűgöző
látképek) is elénk tárul, fűszerezve közelről felvett természeti képekkel.
Vitathatatlan, hogy az említett hangulat nem jöhetett volna létre az operatőr (Emmanuel
Lubezki) munkája nélkül.
Forrás: www.collider.com |
A Visszatérő lebilincselő. Utánozhatatlan. Veszettül
jó. Ennek megállapításához nem kell szobor, eleget mutat a nézőszám. Sok ilyen jó mozit még
2016-ra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése