Fehér Tibor nevét jól ismeri a Nemzeti Színház visszajáró közönsége. Minden idők talán legfiatalabb Bánk bánjával beszélgettünk a kezdetekről, a színész élet szépségeiről és árnyalatairól...
Miért pont a színház?
Már egész kicsi koromtól imádtam
szerepelni. A nagypapám kiállított a homokdomb tetejére, hogy szavaljam el a „Talpra magyar”-t (Nemzeti dal), ami a
kedvenc verse volt. Édesanyám pedig óvónő, imádtam mindig, ha olvasott,
mondókákat, meséket tanított. Később persze jöttek a versmondó versenyek,
kisebb-nagyobb sikerekkel. Mikor nagyobb lettem, a Buzogány Béla vezette színjátszó kör miatt a nagykállói Korányi Frigyes Gimnáziumban végeztem,
majd onnan már adta magát a Színművészeti
Egyetem. Valahogy mindig ott lebegett körülöttem, bennem. Szerintem ez volt
mindig is az én utam. Például, vidéki iskolásként gyakran jártunk fel Pestre
színházba. Bár maga a műfaj nem az én világom volt, de amikor az Elisabeth-et néztük, éreztem, ahogy forr
a lelkem, kiszakad a szívem és megőrülök, hogy tétlenül ott ülök és nézek egy
ilyen remek dolgot, holott szívem szerint kiugranék a székből és rohannék föl a
színpadra. Csak, hogy ott lehessek. Éppen ezért végigszenvedtem azt az előadást.
Emlékszem, hogy nagyon tetszett, de borzasztó volt végignézni. Megfogalmazódott
bennem, hogy ez az én utam, nincs mese. Beledöglök, hogyha nem lehetek színész.
Akár felmosom a színpadot is, csak ott állhassak rajta. Egyébként a mai napig
különleges kapcsolatom van a színpaddal. Olyan, mint egy igazán jó kapcsolat
egy barátnővel. Ha te hálás vagy, dolgozol, és megteszel érte mindent, akkor
ugyan úgy ő is hálás lesz neked, és segít. Plusz megkérem Frici
bácsit (Hollósi Frigyes - szerk.), a „Papát”,
hogy figyeljen oda ma rám.
Nem is olyan régen távozott sajnos az élők sorából. Hogyan éltétek meg
az elvesztését?
Az Egyszer élünknél volt Mohácsi
Jánosnak (a rendező - szerk.) egy gondolata. Gyönyörű volt. Amikor először ugrott
be Szegedi Dezső a „Papa” helyett. Az
előadás végén, amikor Zalán
(Makranczi Zalán – szerk.) azt mondja, hogy: „Aki meghalt, az halott.”, a
halottak kimennek. Köztük korábban Frici bácsi is. Akkor kérte azt Mohácsi,
hogy a halottak maradjanak és csak Dezső bácsi sétáljon ki egyedül. Mi pedig
végignéztük és valahol ezzel búcsúztattuk el a „Papát”. Persze ez csak akkor,
arra az egy előadásra volt így. Felvetődött, hogy a nézők nem értik majd, de
János azt mondta, hogy nem érdekli, erre szüksége van a társulatnak is, neki is
és adjunk ennyit a „Papának”. Mi pedig zokogtunk, még a tapsrendnél is. Nem
tudtuk visszafojtani. Egyébként nem lehet őt elengedni. Itt van a színházban
velünk.
Visszakanyarodva a pályakezdéshez… Hova adtad be a jelentkezésed?
Annyira azt éreztem, hogy ez az
én utam, hogy nem adtam be máshová csak Kaposvárra, meg a Budapesti Színműre. Az
utóbbin sikerült az első rosta és ebben annyira bíztam, hogy a Kaposvári
meghallgatásra el sem mentem. Ezzel persze mindent egy lapra tettem, nem tudom,
hogy ha nem sikerült volna, akkor mihez kezdek. De valahogy belül mindig is
bíztam benne. A felvételihez kötöm
egyébként az első színházi élményemet is színészként… pontosabban úgy
színészként, hogy még nem voltam valójában az. Emlékszem Ladányi Andrea (táncos, koreográfus – szerk.) tartott nekünk
bemelegítéseket az egyetemen. Világ életemben sportoltam, és amikor felvettek,
akkor is jártam futni, mert tudtam, hogy kemény lesz. Az első bemelegítés órán
próbáltam is úgy csinálni, ahogy Ladányi kérte… háromszor kellett leülnöm, mert
már sötétült el előttem a kép, sistergett a fülem, és tudtam, hogy mindjárt
elájulok. A bemelegítés végén még páros lábbal ugráltunk kb. 10 percen át, majd
megálltunk, és nem lehetett lihegni, csak az orrodon vehetted a levegőt,
tekintet messze mered, és semmi nem látszódhatott az arcodon. Itt értettem meg,
hogy ez milyen szakma. Belül iszonyatosan keményet melózol, de kifelé ez nem
látszhat… ez a színház.
Gyorsan összeszoktatok az osztállyal? Jól működött a dolog?
Nagyon. De ez Gálffinak (Gálffi László – szerk.) volt köszönhető,
mi voltunk az első osztálya. Nem azt csinálta, ami általában szokás a
Színművészeti Egyetemen, hogy porba tiporjuk az embereket, aztán újra
felépítjük. Ő valahogy a szeretettel machinált és manipulált.
Igazi apa figura volt.
Igen. Apánk helyett apánk és
imádtuk őt, sok mindent tanultunk tőle mind szakmailag, mind emberileg. Egy
nagyon jó pedagógus. Csoda volt az a négy év, nagyon szerettük és a mai napig
is tartjuk vele a kapcsolatot. Remek osztály voltunk.
És hogy jött a felkérés a Nemzetitől?
Mikor harmadéves voltam az
egyetemen Robi (Alföldi Róbert –
szerk.) látta a Shakespeare beszéd vizsgánkat, majd később dolgozott is velünk
az Oresztész, valamint az Azaz kapcsán, és végül hármunkat hívott
el, Dávidot (Szatory Dávid – szerk.),
Dénest (Farkas Dénes – szerk.), meg
engem. Jó pillanat volt nagyon.
Hogy hangzott el ez a telefonbeszélgetés?
Épp Zsámbéki Gáborral
próbáltuk A goborlót. Így mondta: „Szeretném, ha hozzám jönne gyakorlatra...
és benne lesz a Bánk bánban… mondok még valamit, maga lesz Bánk bán.!” – na
akkor, ott volt fél perc szünet. Én köpni-nyelni nem tudtam. Robi meg kérdezte,
hogy: „Mi van, nem is örül?” - mondom
de, hát dehogynem, csak kicsit váratlanul ért a dolog és úristen, nagyon szépen
köszönöm! Utána emlékszem a pillanatra, ahogy leraktam a telefont és azt éreztem,
hogy, de jó, na végre, most csinálhatok valami nagyon fontosat, valami nagyon
jót, erre vágytam!
És ha már Bánk bán… mit szóltál a különleges színpadtechnikához,
legfőképp a sok vízhez?
Nyilván ettem-ittam Robi szavait…
most is persze. Csodálatosnak tartottam, minden ötletével egyetértettem, és
persze el voltam ájulva, hogy ott próbálhatok, ráadásul egy nagyon nehéz
szerepet. Elkezdtem átnyálazni a Bánk
bánt, töviről hegyire, 5 oldalakat olvastam vissza vagy tizenötször, hogy
felkészült legyek. Nagyon jó próbafolyamat volt. A srácok is jól fogadtak. Sokat
segített azért, hogy egy olyan közegben tudsz dolgozni, ahol nem azt érzed
minden nap, hogy a hátadba mered a tekintetük és kést kívánnak bele, hanem
tényleg elfogadnak, együtt dolgoznak és
segítenek. Nagyon jól működtünk, imádtam. A Bánk bán közönségtalálkozón volt egy
srác, aki nagyon jókat kérdezett és elemezgetett. Majd a végén bevallotta, hogy
egyébként ő nem is olvasta a darabot. Persze a tanárnők tekintete
megkeményedett, sőt szégyenkezetek, de valahol ebben azért az a gyönyörű, hogy
Robinak pont az volt a célja, hogy ezt az egyébként nehezen emészthető
történelmi drámát, a nagy nemzeti drámánkat tegyük befogadhatóvá, érthetővé. És
a célt ezzel elértük. Igazából ezek a szépek, ezekért érdemes csinálni.
Amikor készülsz egy szerepre, ésszel, vagy szívvel teszed azt? Előadsz,
vagy megélsz egy karaktert?
Nehéz kérdés. Volt egy előadás, A jó estét nyár, jó estét szerelem.
Annál például nem ésszel csináltam, hanem kerestem állapotokat. Persze később rájöttem,
hogy ez nem jó így. Például az éjszakába kimentem és elkezdtem Victort
játszani. Odamentem az emberekhez és tört magyarral szóltam hozzájuk. Érdekes
volt, ahogy beszélgettem egy ötvenes férfival vagy másfél órán keresztül. Mindent
elhitt nekem. Sokszor kijavított, elmondta, hogy mit, hogyan ejtünk helyesen,
aztán idéztem neki a darabból is. Próbáltam ezeket az élményeket is belevinni a
játékba, ami igazából butaság, hiszen ha gyilkost játszol például, nem ölhetsz
meg egy embert, hogy tudd, milyen… Szóval rájöttem, hogy ezeket mind agyból
kell koncentráltan megfogalmaznom és kidolgoznom, aztán majd az érzet jön
magától.
És mi a helyzet a szinkronizálással?
Nagyon szeretem.
Az is az egyetemmel indult, ugye?
Aprics Lászlót (szinkronrendező – szerk.) felhívta Gálffi, hogy
szeretné ha tartana nekünk egy szinkron kurzust. Nagyon imádtam, fantasztikus
szinkronrendező, és nagyon jó fej. A kurzus után szinte rögtön hívott is minket
munkára. A szinkronnál is szeretem, ha van próba előtte. Leolvasod, elpróbálhatod
a jelenetet, megnézed, hogy milyen arcot vágott, hogy hol vette a levegőt,
köhintett… hiába van beleírva a papírba mindez, nem ugyanaz. Rengeteg helyen
nincs erre lehetőség, egyből mondod föl és nyílván azt érzed utána, hogy ezt
sokkal jobban meg tudtad volna csinálni. Szerencsére nagyon jó
szinkronrendezőkkel dolgozom. Igényesek, odafigyelnek, ha kell, leszidják az
embert, de ha olyan, akkor dicsérik és segítik. Szeretem csinálni.
És milyen érzés visszahallgatni a hangod?
Borzasztó! Gyűlölöm! (nevet)
Hiszen más kívülről, mint amit te belülről hallasz. Legutóbb elmentem megnézni
az Öt legendát, amiben Dér Jankó voltam. Eleinte lenyűgözött az IMAX élmény – ezért is mentem pont erre –, de aztán folyton azon járt az agyam, hogy ezt, meg azt
hogy mondhattam így… Egyébként annak ellenére, hogy nem hallgatom vissza magam,
jó érzés tudni, hogy van egy kézzel fogható dolog a munkádról, egyfajta
matéria, ami megvan egy gépben, egy felvételen, egy filmen. A színház viszont ”csak”
egy pillanat, elmúlik. Ma ilyen volt az előadás, de holnap már más lesz. Ezért
lenne jó például forgatni. Az egyetemen voltak filmrendező szakos hallgatók, és
az ő vizsgafilmjeikben szerepeltünk, de azóta nem. Pedig nagyon szívesen
kipróbálnám.
Van most kedvenc színházi előadásod?
A Sirályt és a Hazafit nekünk!-et
imádom. Ezt a kettőt nagyon szeretem játszani. Meg talán az Egyszer élünk (Egyszer élünk avagy a tenger
azontúl tűnik semmiségbe – szerk.), de az nagyon
állapotfüggő. Fárasztó előadás. Bár nincs benne sok dolgom, de jelen lenni,
figyelni, iszonyú fárasztó. De igazán szép szerepek vannak ezekben a darabokban.
Még úgy is, hogy kicsi szerepről beszélünk. Annyira jó figyelni a másikat a színpadon.
Ehhez persze kell ez a csodás csapat. Annyira jó itt lenni ebben a
színházban, jó a társulat. Mindenkit ismerek, mindenkit szeretek. Jó tőlük
tanulni, figyelnek ránk, fiatalokra, segítenek, összeértünk. Azt hiszem, most
tart ott ez a társulat, hogy bármilyen előadást meg lehet velünk csinálni. Nagyon
rossz, hogy ennek vége lesz. Itt őszintén lehet örülni a másik sikerének.
Bármiről lehet beszélni, nincsenek tabuk. Nem kell vigyázni arra, mikor, mit
mondasz. Biztonságban van az ember. Támogatjuk egymást és ez jó.
Mi vár rád még a hátralévő évadban?
Lesz még két új bemutatóm a
Nemzetiben. Az egyik A velencei kalmár,
amit Mohácsi János rendez, a másik pedig a Mephisto,
amit Alföldi Róbert. Meg nyilván a többi előadás is megy tovább, egy
hónapban olyan 25-28 között játszom. Nem fogok unatkozni. Dolgozom tovább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése