2017. június 30., péntek

Mindennapi játszmáinkat add meg nekünk ma

Szikszai Rémusz és Ötvös András
Forrás: http://orlaiprodukcio.hu

Karácsony. Általában kétféleképpen reagálnak az emberek ha meghallják ezt a szót. 1, Imádom! Jingle Bells, Mikulás, közös éneklés, ajándékok, juhéj! 2, Na ne már megint... Stressz, megfelelési kényszer, rohanás, takarítás, idegbaj. Sam Holcroft szatirikus vígjátéka pont az utóbbi megközelítést juttatja a felszínre. Mindenki próbálja a legjobb formáját hozni, de a sok elnyomott érzelem és gondolat nyilván olyankor tör elő belőlünk, amikor a legkevésbé sem kívánatos. Göttinger Pál rendezésében debütált a Családi játszmák a Belvárosi Színházban.

A Családi játszmák (eredeti címén talán beszédesebb Rules for Living) friss, ropogós, mai. 2015-ben mutatták be a londoni Nemzeti Színházban, majd 2017-ben Melbourne-ben.

A Belvárosi színpadán Ötvös Andrást (Matthew) és Réti Adriennt (Carrie) láthatjuk először megjelenni. Nagyon ismerős szituáció. A kisebbik fiú, a harmincas Matthew hazahozza új kedvesét, Carrie-t, aki kissé szertelen és vagány a szabályokhoz szokott családhoz. Majd megjelenik Szikszai Rémusz (Adam) és Járó Zsuzsa (Sheena). A nagyobbik fiú, a negyvenes Adam épp bonyolult kapcsolatban van feleségével, Sheenával, ráadásul lányuk, Emma (Csikász Ágnes) mentális problémával küzd. A két fiú anyja, Edith (Kútvölgyi Erzsébet) az apa jelenléte nélkül is olyan szigorú szabályrendszerben vezényli le az előkészületeket, hogy a Tábornoknak becézett apa, Francis (Papp János) igencsak büszke lenne rá.

Aki csak ennyit tud a darabról, azt is mondhatná, igen ám, de ezt a szituációt már ezerszer láttuk. Filmekben, könyvekben, színházi előadásokban, sőt, legtöbbször talán az életben. Hiszen mindenki meg akar felelni a családja elvárásainak, aztán valahogy sosem sikerül ezt tökéletesen megvalósítani. Holcroft darabjában azonban mindezt egy posztmodern fűszerezéssel láthatjuk.

A játéktér felett elhelyezett képernyőkön ugyanis az adott szereplő nevével mindig felvillan valamilyen szabály, amit akárcsak egy társasjátékban, követnie kell. A kijelzők értelmezése a nézőre van bízva. Az adott szereplő azért viselkedik úgy - pl. csak bizonyos helyzetben tud hazudni, vagy mindig övé kell lennie az utolsó szónak - mert egy figura ebben a darabban, és ezt kell tennie? Vagy ez a szereplő belső motivációja, amit mi kivetülni látunk? 

Ötvös András, Réti Adrienn, Szikszai Rémusz és Járó Zsuzsa
Forrás: http://orlaiprodukcio.hu

Számomra két síkon játszódik a darab. Egyfelől vicces helyzetkomikumokat láthatunk, hiszen ezek a felvillanó szabályok lehetetlen helyzetbe kényszerítik szereplőinket. Matthew, aki nagyon figyel a súlyára, csak úgy hazudhat ha eszik és ül. Carrie, aki amúgy is 'túl sok', csak úgy mondhat viccet, ha táncol hozzá. Az alkohol problémával küzdő Sheenának innia kell, hogy ellentmondjon. Adam kénytelen elváltoztatott hangon becézgetni mindenkit, csak hogy gúnyolódhasson. A második sík egy mélyebb, tragikusabb megértés. A cselekmény előrehaladása közben ugyanis világosan látszik, hogy a két fiú sosem tudott megfelelni apjának, a Tábornoknak, ezáltal viszont feladták önmagukat. Ha pedig egy ember nincs jóban magával, akkor a körülötte élőkkel, az egész világgal sem lesz.

Az út közben kapott szabályok a legrosszabbat hozzák ki játékosainkból, hiszen saját belső, berögzült gondolataik, sémáik jönnek elő újra és újra. Hogy lehetne megnyugodnia egy extravagáns személyiségnek, ha folyton táncolnia kell? Mégis miképp tudná visszafogni magát egy örök gúnyolódó, ha még sértő becézgetésre is kényszerítik? Ez a harc reménytelennek tűnik, de szereplőink nem tudják feladni a játékot, mint ahogy a néző is ráébred, a saját életében is folyamatosan felül kell emelkednie az irracionális berögzülésein.

Mindenképp kiemelném Szikszai Rémuszt, aki végig a legkeserűbb és mégis legszórakoztatóbb pontja a darabnak. Különböző hangszíneken előadott bravúros élcelődései, popkulturális kikacsintásai végig nevettetik a nézőt, holott őt tudjuk a leginkább szánni. Járó Zsuzsa is nagyon sokszínűen játszik, Papp János pedig pár apró gesztussal, félmondattal is le tudja festeni a testileg már megrokkant (agyvérzésen átesett) Tábornokot, aki puszta jelenlétével megrángatja azokat a zsinórokat a szeretteiben, amiket ő maga évtizedes munkával plántált beléjük. Harag, tehetetlenség, megfelelni akarás, gyermeki és hitvesi szeretet, alázat, gyávaság, meghunyászkodás, gyűlölet, önostorozás. 

A Családi játszmák a maga játékos, ironikus formájában nagyon is mély, lélektani utazásra csábítja a nézőt. Tudom ajánlani azoknak, akik nem elégednek meg a puszta felszínes szórakozás lehetőségével, akiknek a vidám lehet egyszerre keserű, és a fehér is piszkos.

Ötvös András, Papp János, Kútvölgyi Erzsébet, Réti Adrienn
Forrás: http://orlaiprodukcio.hu

SAM HOLCROFT: CSALÁDI JÁTSZMÁK

SZEREPLŐK: 

MATTHEW harmincas - Ötvös András 
CARRIE harmincas - Réti Adrienn 
SHEENA negyvenes - Járó Zsuzsa 
ADAM negyvenes - Szikszai Rémusz 
EDITH hatvanas - Kútvölgyi Erzsébet 
FRANCIS hetvenes - Papp János 
EMMA tizennégy éves - Csikász Ágnes 

STÁB: 
Dramaturg - Zöldi Gergely 
Jelmez - Cselényi Nóra 
Díszlet - Ondraschek Péter 
Rendező munkatársa - Jánoska Zsuzsa 
Grafika - Csáfordi László 
Világítási terv - Szondi György 
Rendező - Göttinger Pál 
Producer - Orlai Tibor

(Az ajánló a 2017. 06. 26-i sajtóbemutató alapján készült.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szerzői jogi megjegyzés

Az oldal tartalmát olyan cikkek, interjúk alkotják, melyek CSAK NÁLUNK olvashatóak, mi állítjuk azt elő. Kérjük Olvasóinkat, hogy ezt tartsák szem előtt.
Köszönjük! Üdv: Kultúrgengszterek csapat