Mindenkinek vannak olyan dallamok az életében, amik sosem
kopnak ki az emlékezetéből. Néha évekig nem is
hallja az ember, aztán egyszer csak megszólal a szupermarket
hangosbemondójában. Dallamok fontos eseményekről, meghatározó személyektől,
vagy éppen a kedvenc filmünk betétdala. Pont ez történt velem is decemberben:
életem legmeghatározóbb zenei motívumai csendültek fel újra a mozikban; 10 év
után Howard Shore visszatért Középföldére A hobbit filmzenéjével.
Forrás: www.thehobbit.com |
Howard Shore zeneszerző és karmester, több film zenéjét is
komponálta, leghíresebb és legelismertebb műve pedig a Gyűrűk Ura trilógia
filmzenéje, amivel összesen 3 Oscar-díjat, 4 Grammy-t és 2 Golden Globe-ot
nyert. A zeneszerző többek között az Aviátor, A leleményes Hugo és a Twilight
Saga második részéhez is komponált zenét, ám életművéből semmi sem hasonlítható
ahhoz a grandiózus darabhoz, ami Peter Jackson filmjeihez készült. 2012-ben a
Hobbittal a filmzenerajongók által jól ismert dallamok visszatértek a mozikba,
ám mielőtt rátérnénk az új OST-re (Original Soundtrack), nézzük meg miért is olyan nagy szám a
Gyűrűk Ura filmzene.
A Gyűrűk Ura OST összesen 56 számmal büszkélkedhet, és több
mint két órás. A zenefolyam komplexitását jól jellemzi, hogy az egyes szereplők
témái úgy vándorolnak a műben, akárcsak maguk a karakterek: átnyúlnak a
filmeken, felbukkannak pár taktus erejére, majd újra semmibe vesznek, hogy az
utolsó számban újra erőre kapjanak. A filmzene nehézsége abban rejlik, hogy
végig a mozgókép mögé van rendelve, feladata a hangulatteremtés, mégis a
megfelelő pillanatban elő kell lépnie a háttérből, és uralkodnia kell a filmen
és a nézőn. A jó filmzene a fejünkben marad, napokig dúdolgatjuk, beállítjuk
csengőhangnak a telefonon, és azonnal tudjuk melyik filmből való. A Gyűrűk Ura zenéjének
zsenialitása abban rejlik, hogy mindezt a hatást el tudja érni az emberen,
ráadásul nem is egyszer, hanem minden egyes témájával. Howard Shore több mint
80 vezértémát írt, ezek jórésze a szereplőköz, népekhez köthető, ilyen a
hobbitok, az emberek, a szövetség, vagy éppen magának Középföldének a témája. A
motívumok nagyban eltérnek mind hangulatban, mind hangszerelésben, a
szimfonikus zenekartól az elektronikus hangszerekig mindent felhasznált a
zeneszerző, ráadásul sok helyen kapott szerepet a kórus, ami mindig az adott
nép nyelvén szólal meg. Így elmondva elsőre nagyon kuszának, összeszedetlennek
hat a filmzene, hiszen annyi minden van belezsúfolva, hogy elképzelhetetlennek
tűnik, hogy ebből egy komplett művet lehet írni. Howard Shore azonban képes
összefogni a rengeteg műfajt és motívumot, és az egészet egy egységes, kerek
történetté gyúrni, ami ma már egyet jelent Középfölde hangzásvilágával.
Forrás: http://www.thehobbit.com |
Ahogy megszülettek a filmek bővített kiadásai, úgy megjelent
a filmzenének is a bővített változata, amibe összesen 10 korongnyi zene fért
bele. Azt hittük, ezek után már nem lehet hova fokozni a Gyűrűk Ura zenei
világát, aztán megjelent A hobbit. Ezúttal a zeneszerző keze sok tekintetben
meg volt kötve, nem találhatott ki egy új hobbit témát, és meg kellett maradnia
a tíz évvel korábbi koncepciónál a hangzásvilágban, mégis a merőben más
történet és az új szereplők bőven adtak lehetőséget a zeneszerzőnek, hogy
sziporkázzon. A film vezértémájává a Misty Mountains nevezetű törp dal vált,
ami magába foglal mindent, ami törpös. A kórust maguk a színészek adják: mély,
mégis tiszta énekük a gregorián dalokhoz hasonlít és jól illik egy alapjáraton
föld alatt élő nép zárkózott, mogorva, mégis méltóságteljes hangulatához. A
törpök dallama végigfut az egész filmen, méltósággal hangzik fel minden
diadalmas pillanatban, valamint a sok akciójelenet miatt több lett a hangos,
kórussal megspékelt nagyzenekari darab is. Mindezek mellett még Bilbo témája hangzik
fel többször, ami alapvetően a hobbit motívumra épül, ugyanúgy furulya az
alapja, életvidám és pattogós, mégis könnyen elválasztható a filmzene többi
részétől. Gandalfnak eddig nem volt saját különálló dallama, és valamiért A hobbitban sem kapott önálló témát, azonban meglepő módon a másik varázsló,
Radagas önálló számot is kapott a korongon, ami könnyed, vidám, akárcsak a
karakter. A kiadott lemezen a filmzene jól építkezik, először felcsendülnek a
vezérdallamok, minden fontosabb témát megismerünk, hogy aztán kezdődhessenek a
bonyodalmak, és felcsendülhessenek az akciójelenetek aláfestő zenéi.
A hobbit film kapott hideget és meleget is a kritikusoktól,
sokak szerint az egész a Gyűrűk Ura egyik lenyúzott bőre, mások pedig alig
várják az újabb Oscar esőt. Ugyanez igaz az OST-re is. Tény, hogy akárcsak a
film, a filmzene is sok helyen a már jól ismert motívumokra építkezett, de
szerintem ezt nem lehet felróni a készítőknek. Egy adott világ már kialakított
karaktereit, helyszíneit, lehetőségeit kellett kihasználni. Mindezek ellenére
az alkotók képzelete szabadon szárnyal, a zene is képes újra és újra megújulni.
Howard Shore és A hobbit filmzenéjének zsenialitása abban rejlik, hogy képes elkápráztatni
azokat is, akik már 10 évvel ezelőtt beleszerettek a dallamokba, és képes eddig
még Gyűrűk Urára szűz szíveket és dobhártyákat is megdobogtatni.
Video: http://www.youtube.com - XXensation
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése